Miuccia Prada titka, avagy hogyhogy még az ördög is erre a márkára esküszik?

Miuccia Prada titka, avagy hogyhogy még az ördög is erre a márkára esküszik?

Hogyan épített fel milliárdos vagyont a feminista pantomimművész?
Miuccia Prada, az olasz divattervező a divatvilág egyik legbefolyásosabb asszonya kifinomult eleganciájú kreációval a nőiesség újraértékelésére késztet.

Miuccia Prada (forrás: pleasurephoto.wordpress.com/ Guido Harari)

Május 10-én ünnepli a születésnapját, és ne szégyelljük leírni, hogy hatvannyolc esztendős.

Karakteres, olaszos arca magán viseli a Bika napjegy külsőt meghatározó jellegzetességeit.

Hangja kellemes, kicsit különösen ejti az r-t, és arról beszél, hogy mennyire fontos, amit belülről hozunk: a belső érték.

 

És a márka, ami az ő neve alatt lépett igen sokat előre, pontosan ezt igazolja.


Merthogy a Prada, amit Miuccia (született Anna Bianchi) nagyapja alapított, eredetileg saját, és részben import angol bőráruval foglalkozott, mostanra azonban már jóval szélesebb termékválasztékkal van jelen az olasz divat fővárosától, Milánótól kezdve egészen az Egyesült Államokig, Ázsiától a Távol-Keletig. De milyen út vezetett az elismertségtől a világhírig?

 

A néhány éven át pantomimművészetet tanuló – becenevét a 80-es években felvevő – Miuccia eredetileg nem akart a divattal foglalkozni. A politika sokkal inkább érdekelte, annyira, hogy a politikatudomány szakon végzett, és a kommunista pártba is belépett, de itt szeretném az olvasóink figyelmét felhívni arra, hogy az olaszok kommunizmus-felfogása és az ottani politikai gondolkodásmód merőben más, mint amit mi, magyarok megismertünk itthon. Ugyanakkor Miuccia-t a nők jogai is erőteljesen foglalkoztatták, ilyen értelemben pedig bátor feministának is nevezhetjük őt, mert a 70-es évek Olaszországában ezért küzdeni nem lehetett egyszerű. Pláne úgy, hogy hagyományőrző nagyapja a nők és az üzlet viszonyáról elég negatívan vélekedett…

Miuccia 1978-ban örökölte meg a céget az édesanyjától, s mottója sokat elárul arról, hogyan gondolkozik a feladatáról:

A művészet célja, hogy a gondolatokat, az elképzeléseket megjelenítse. Az én dolgom, hogy eladjak. És imádom a munkámat.”

Ebben pedig férje, Patrizio Bertelli egészíti ki őt legjobban; sokat köszönhet neki: gyakorlatilag az üzleti szemléletváltáshoz használható ötleteket, ami végül a világhírnévhez vezetett.

Miuccia elkezdte felépíteni a luxusmárka világát, ami a visszafogott eleganciával jellemezhető. Amikor 1985-ben az ikonikus fekete nejlontáskával léptek piacra, azonnal mindenki erre vágyott. A termék óriási sikert hozott a cégnek. Megindult a terjeszkedés, először csak Itáliában, majd Párizsban és a tengerentúlon is.

Ugyan a Miuccia-féle koncepció szerint tervezett ruhák letisztultsága és egyszerűsége, a jellegzetes anyaghasználat (kiemelten gyakran alkalmazzák a szőrmét és a gyöngydíszítést) gyorsan megtalálta a célközönséget, később a fiatalabb generációt is igyekeztek meghódítani. Ezért Miuccia a kevésbé költséges irányvonalon mozgó, új márkakollekcióját 1992-ben vezette be, ez lett a fiatalos és lezser Miu Miu. Három évvel ezután pedig elindították a férfiruhatervezést is. Mostanra a bőrtáskák, -cipők és -kiegészítők mellett a férfi és női ruhák, sőt a sportruházat, valamint a napszemüvegek és legújabban egy LG-vel közös mobiltelefon-típus is a cég repertoárjának része. Mindehhez részben az vezetett, hogy több kisebb márkát is magába olvasztott a Prada.

 

„Az öltözködéseddel mutatod be magad a világnak.  Napjainkban, amikor minden találkozás oly rövid, a ruházkodás különösen fontos jelentőséggel bír. A divat a közös nyelv.” Miuccia Prada

Miuccia Prada és Anna Wintour (forrás: Frazer Harrison/Glamour)

 

Nem lep tehát meg minket, hogy a cég elképesztő energiájú vezetőnője helyet kapott a Forbes 100 legmeghatározóbb nőt bemutató listáján, 2014-ben, s ezen a területen csak Anna Wintour előzte meg őt.

 

De ha már a Vogue híres-hírhedt főnökasszonyát emlegetjük…, mindannyian emlékszünk Miranda Priestley és Andy állásinterjús találkozására, Az ördög Pradát visel-ből, igaz?

Nos, a film 2006 őszén került a hazai mozikba, de a téma és a karakterek ma is életszerűek.


A kemény és következetes főnöknő szerepében Meryl Streep egyszerűen tökéletes, olyan lendület és energia árad belőle, amit sok férfi főnök megirigyelhetne.
A főhős  karakterét a Vogue főszerkesztőjéről mintázta a film alapjául szolgáló regény írója. 
Szóbeszéd szerint Anna Wintour nem vette jó néven a filmet, és állítólag azt is kijelentette, hogy a filmben résztvevő divattervezők többé nem jelenhetnek meg a Vogue hasábjain.
Ezek után senki nem gondolta volna azt, hogy Meryl Streep szerepelni fog a Vogue címlapján,  íme a pillanat, amikor Anna Wintour megmutatta neki a kész címlaptervet: 

Meryl Streep és Anna Wintour találkozása a Vogue szerkesztőségben

Anne Hathawayt is szeretjük, aki Andy szerepében szinte mindent feláldoz azért, hogy az áhított munkát megkapja, sebezhető és mégis meg tudja mutatni az erejét is, valamint személyes kedvencünk volt Nigel (Stanley Tucci), akivel Andy a barátság és a kollegialitás határán egyensúlyozó kapcsolatba kerül, és akinek a segítségével megtalálja a saját, egyéni stílusát.

Előttünk van a jelenet, ahogy Madonna Vogue című dalára Andy dolgozni megy?
A montázsba foglalt képeken egy elegáns, öntudatos fiatal nőt látunk, s a képsorozat végén még Miranda is elismerő pillantással nyugtázza az „új Andy” megjelenését.

Részlet  Az ördög Pradát visel  című filmből


Ha csak ennyit látunk, vagy láttunk volna a filmből, tudhatjuk, hogy telitalálat – mert akárhány évesek is legyünk, átérezzük, amit a főszereplő, vele sétálunk az utcákon, élvezzük az érzést, hogy a ruhánk kifejezi, amik vagyunk, és még attól az embertől is megkapjuk a visszaigazolást, akitől tartunk, de egyben a példaképünk is!
Bízzunk benne, hogy lesz folytatás, méghozzá az első részhez illő színvonalú.

 

És hogy kik viseltek még Pradát?

 

 

 

 

 

1995-ben Uma Thurman különleges, minimalista Prada ruhában  jelent meg Oscar díjátadón, a divatház akkoriban még nem volt olyan ismert, a színésznő címlapra kerülésével a Prada márka is nagyobb hírnévre tett szert. Azóta számos gyönyörű Prada ruhát csodálhattunk meg a különböző díjátadókon. 

 

Forrás: System-magazine.com

De térjünk vissza Miucciához, mert még mindig tudunk újat mondani: Mrs. Prada a kortárs képzőművészet iránt is rajong, férjével közös gyűjteménye van, és személyesen is kiváló kapcsolatot ápol a kortárs alkotókkal, például Cindy Sherman-nel, Francesco Vezzolival, sőt, dolgozott Baz Luhrmann-nal A nagy Gatsby 1920-as éveket inspiráló ruháinak tervezésekor.

 

A Prada áruházait pedig elismert építész-tervezőkkel álmodja meg, így például a holland Rem Kolhaasszal és a svájci Herzog & de Meuron céggel.
A pikáns adalék pedig, hogy a filmek világát újfent felidézzük: Wes Anderson tervezte meg a Fondazione Prada kortárs művészeti alapítvány milánói épületegyüttesének kávézóját, a Bar Luce-t.

Mit tehetnénk még hozzá az eddigiekhez? Miuccia Prada titka szerintünk a fáradhatatlanság és a nyitottság: kérdez, kételkedik, és figyel a belső iránytűjére, még most, hatvannyolc évesen is. Boldog születésnapot kívánunk mi is a Prada nagyasszonyának!

 

 

Ha nem szeretnél lemaradni további írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre!

 

 

 

 

 

 

 

Fábián Anikó
Újságíró, művészettörténész

 

 

Hírlevélre feliratkozni itt tudsz:
[mailpoet_form id=”1″]

 

 

 

lifeandbeaut
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.